Publicerat 16 april 2020 i kategorin Artiklar

Livsavgörande för småföretag i kris

Naturläran har lärt oss att de arter som kan anpassa sig bäst till sin omgivning är de som kommer att överleva. I spåren av coronaviruset har detta blivit en sanning även för landets alla småföretag som sällan har resurser för att övervintra en längre störning eller kris. Det gäller då att göra en serie av åtgärder för att rädda företaget för framtiden och en av de viktigaste är att ta hjälp av en kompetent rådgivare som vet vad som gäller och vad som fungerar bäst.

Frågorna blir lätt många och snabbt avgörande, som till exempel:

  • Hur länge räcker likviditeten?
  • Vilka kostnader kan vi undvika?
  • Hur fungerar factoring?
  • Kan man frigöra kapital genom leasing?
  • Hur fungerar nya regler om anstånd med betalningar?
  • Vad innebär korttidspermitteringar?
  • Kan ägaren bli personligt betalningsansvarig?

Att hitta rätt svar på denna typ av frågor kommer att bli livsavgörande för många företag och därmed för en stor del av det svenska näringslivet. Och de flesta får i detta läge bara en chans att göra rätt.

Kunskap om vad som är bäst på kort sikt…

En Auktoriserad Redovisning- och Lönekonsult är en av företagets viktigaste ekonomiska rådgivare i vanliga fall – nu kan de bli livsavgörande. Genom goda kunskaper inom ekonomi och löner, samt god insikt i den löpande verksamheten blir startsträckan kort för att diskutera vad som är bäst. Erfarenhet från en stor mängd företag är ytterligare en viktig faktor för att välja rätt alternativ, genom att man vet vad som fungerar bäst i olika situationer och hur man söker stöd och anstånd.

Utvecklingen går mycket snabbt och det är lätt att drabbas av panik när intäkterna plötsligt försvinner eller när stora delar av personalen måste vara hemma. I detta läge är det viktigt med ett kompetent bollplank som kan vägleda företaget i de kritiska frågorna. Auktoriserade Redovisnings- och Lönekonsulter har både kompetens och erfarenhet av sådana här situationer. De har dessutom ofta stora nätverk inom andra viktiga områden som exempelvis jurister, leasingföretag och banker. Regelbunden kontakt med myndigheter är ytterligare en viktig faktor för att stödja företagen i den pågående krisen. Så ett gott råd till alla företag som redan arbetar med en auktoriserad konsult är att snarast ta kontakt för att få råd om vad som kan göras i nuläget. Och för de företag som inte har en sådan konsult är rådet att snarast söka upp en.

…och vad som är bäst på lång sikt

Mitt i krisens centrum är det svårt att tänka på att den kommer att ta slut, men så blir det så småningom. De företag som då har överlevt kommer att få sin utgångspunkt för framtiden i hur man löste sina problem. Har man lånat upp mycket kapital står man inför en lång tid av amorteringar och höga räntor och har man avskedat viktig personal gäller det att hitta nya nyckelpersoner för att driva verksamheten vidare. De lösningar som genomförs på kort sikt måste därför även ta hänsyn till hur påverkan blir på längre sikt. Annars kommer förtaget att leva med hög risk även efter krisen är slut.

Krisen har skapat stora utmaningar för både enskilda företag och näringslivet samt för hela samhällsekonomin. Hur man löser problemen kommer att påverka under lång tid framöver, så ett av de bästa råden är att inte försöka lösa allt själv – använd en kompetent rådgivare som bollplank för att hitta olika alternativ och vad som är bäst för just ditt företag. Själv är inte bäste dräng i nuläget.

Publicerat 18 februari 2021

Möjlighet till momsbefrielse för småföretag

För småföretag finns det en möjlighet till momsbefrielse. Vad innebär då momsbefrielse? Moms är ett komplext område och för att underlätta för exempelvis mikroproducenter som har väldigt liten försäljning infördes ett undantag för momsplikt för fyra år sedan. Mindre företag, eller annan beskattningsbar person, har en möjlighet att inte behöva betala moms. …

Läs mer

Publicerat 18 februari 2021

Ekonomisk arbetsgivare och beskattning – Vad gäller?

Vid årsskiftet trädde regelverket kring ekonomisk arbetsgivare i kraft. Vem som är den ekonomiska arbetsgivaren blir numera avgörande för om man som anställd ska beskattas i Sverige.Ekonomisk arbetsgivare är den som är uppdragsgivare vid uthyrning av arbetskraft. Personer som stationeras av sina utländska arbetsgivare för att arbeta i Sverige och utför arbete åt en svensk …

Läs mer

Publicerat 17 februari 2021

Corona och sjukskrivningar

I samband med sjukdom förväntas den anställde att styrka frånvaron med ett läkarintyg. Detta för att vara berättigad till den sjuklön som arbetsgivaren är skyldig att betala. På grund av pandemin har detta tillfälligt ändrats. Intyg av läkare eller tandläkare behövs inte under sjuklöneperioden.När en anställd blir sjuk har arbetsgivaren en skyldighet att betala ut sjuklön. …

Läs mer

Publicerat 22 januari 2021

Korttidsarbete under 2021

Över 90 000 företag ansökte om stöd för korttidsarbete under 2020. För de företag som har ekonomiska svårigheter förlängs möjligheten till ersättning under 2021, men med lite andra villkor.Företagen får fortsatt möjlighet att söka stöd för korttidsarbete under 2021, fram till den 30 juni 2021. Det finns ingen karenstid under perioden 1 december 2020 till 30 juni, varför …

Läs mer

Publicerat 22 januari 2021

Arbetsgivaravgifter för unga

I höstbudgeten aviserades att arbetsgivaravgifterna (AG) för unga skulle sänkas tillfälligt under 2021. Nu tidigareläggs insatsen och gäller redan från 1 januari i år, men retroaktivt.Arbetsgivaravgifterna för personer födda mellan 1998-2002 år sänks för att ge fler företag möjlighet att behålla den ålderskategorin i arbete. Det blir ytterligare en ny avgiftsnivå, …

Läs mer

Publicerat 22 januari 2021

Nytt stöd vid eventuell nedstängning

I samband med att den nya pandemilagen antogs gav den även regeringen rätt till att besluta om nedstängning av verksamheter. För att kompensera de företag som kan komma att drabbas presenteras ett nytt stöd som kan ge upp till 100 procent ersättning för fasta kostnader.Ett företag som förhindras av lagen från att bedriva sin verksamhet på grund av pandemin kan ansöka om ett …

Läs mer

Publicerat 17 december 2020

Omställningsstödsbrott

Lagen (2020:548) om omställningsstöd ger rätt till ekonomiskt stöd för företag som drabbats av minskad omsättning till följd av covid-19. Lagen innebär även införandet av att det nya brottet omställningsstödsbrott.Nu har Skatteverket lämnat de första anmälningarna om omställningsstödsbrott till Ekobrottsmyndigheten för utredning. Srf konsulterna ser mot denna bakgrund att …

Läs mer

Publicerat 17 december 2020

Fortsatt möjlighet till korttidsstöd

Under 2020 har många företag tagit del av möjligheten till stöd för korttidsarbete. Regeringen har nu meddelat att stödet kommer att förlängas under första halvåret 2021.Närmare 90 000 ansökningar har Tillväxverket mottagit sedan möjligheten att ansöka om korttidsarbete infördes i våras. Regelverk, handläggningstider och hantering av korttidsarbetet har påverkat …

Läs mer

Publicerat 17 december 2020

Skatteåterbäring att vänta för personer i glesbygd

Företag i vissa regioner på den svenska glesbygden omfattas av en ny skattereduktion som införs i inkomstskattelagen från den 1 december 2020. Och kommer gälla retroaktivt för hela 2020.En regional skattereduktion med 1 675 kronor per år införs för boende i vissa glest befolkade områden i främst Norrland och nordvästra Svealand. Den nya skattereduktionen är riktad mot …

Läs mer

Publicerat 12 november 2020

Krisåtgärder förlängs och enskilda näringsidkare kan söka stöd

Regeringen presenterade på måndagen ett flertal åtgärder som ska stötta företagen under den fortsatta coronakrisen. Bland annat förlängs korttidspermitteringen i upp till sju månader. Dessutom får enskilda näringsidkare nu möjlighet att ansöka om omsättningsstöd.Det blir förlängning av flera av de åtgärder som tagits under året för att stötta svenska företag under …

Läs mer

Gå till startsidan