Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Full förseningsavgift för vilande bolag

Förseningsavgift

Skatteverket kan ta ut förseningsavgift om den som ska lämna inkomstdeklaration inte har gjort det i rätt tid. För aktiebolag och ekonomiska föreningar uppgår förseningsavgiften till 6 250 kr. Skatteverket kan påför en, två eller tre förseningsavgifter för samma inkomstdeklaration som inte är lämnad i rätt tid. Storleken på den andra och tredje avgiften är densamma som den första avgiften.

Den andra avgiften påförs efter tre månader och den tredje efter fem månaders försening.

Om det är oskäligt att ta ut en förseningsavgift med ett fullt belopp ska Skatteverket befria, helt eller delvis, från förseningsavgiften.

Bakgrund

Skatteverket beslutade i det aktuella målet att ta ut förseningsavgift om 6 250 kr av Bolaget på grund av sent inlämnad inkomstdeklaration.

Bolaget överklagade Skatteverkets beslut och yrkade att förseningsavgiften skulle sättas ned. Den redovisningskonsult som Bolaget anlitat hade misstagit sig beträffande tidpunkten för deklarationens inlämnande. Då Skatteverkets föreläggande kom Bolaget till handa var deklarationen redan inlämnad. Det visade att konsulten inte agerat på grund av föreläggandet, framhöll Bolaget.

Bolaget var ett vilande aktiebolag som inte var registrerat för moms. Det förelåg därför, enligt Bolaget, ingen risk för skatteundandragande. Enligt Bolagets uppfattning var det därför oskäligt att ta ut så hög avgift på grund av det kortvariga dröjsmålet.

Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten konstaterade att ändamålet med den aktuella förseningsavgiften är att säkerställa att deklarationer lämna in i tid och att Skatteverket inte får onödiga kostnader och dröjsmål. Det är också bolagets ansvar att känna till när en deklaration ska lämnas och också lämna in den i rätt tid. Det som bolaget anfört om att det var en konsult som misstog sig fråntar inte bolaget ansvaret att se till att deklarationen lämnas in i tid.

Mot bakgrund av syftet med förseningsavgifter ansåg förvaltningsrätten att det saknades anledning att besluta om hel eller delvis befrielse från avgiften på grund av de omständigheter som Bolaget framhållit i målet.

Då förvaltningsrätten inte ansåg att det var oskäligt att ta ut förseningsavgift med fullt belopp, avslogs Bolagets överklagande.

Kammarrätten

Bolaget överklagade förvaltningsrättens dom. Kammarrätten i Sundsvall instämde i förvaltningsrättens bedömning och avslog överklagandet.

Kammarrätten i Sundsvall, dom 2019-01-11, mål nr 2613-18



Srf konsulterna tipsar: Ny e-tjänst för digital deklaration av INK 1,2 och 4

Nu blir det enklare att deklarera digitalt. Skatteverket har lanserat en ny e-tjänst för inkomstdeklaration 1, 2 och 4 – med möjlighet att lämna bilagor eller övriga upplysningar. I den …

Nya 3:12- regler – ett steg närmare lagstiftning

Nu har regeringen publicerat sin lagrådsremiss med det slutliga förslaget på förändringar när det gäller beskattning av kvalificerade andelar i fåmansföretag. Till stor del motsvarar de …

Sänkt bolagsskatt – och andra skatteförslag inför höstbudgeten

Redan nu har Finansdepartement remitterat en rad skatteförslag som kan komma att ingå i höstbudgeten. Här är en sammanfattning av de förslag som har remitterats i maj och som är viktiga …

”Lönekartläggning är inte ett hinder – det är en konkurrensfördel”

Från juni 2026 måste fler svenska företag följa EU:s nya direktiv om löneöppenhet. Men vad innebär det i praktiken – och hur kan mindre företag vända kravet till en strategisk styrka? …

Ekobrottsmyndigheten: Redovisningskonsulten kan göra skillnad

Ekonomisk brottslighet är ett växande samhällsproblem – men också något vi tillsammans kan motverka. Hos Ekobrottsmyndigheten står det brottsförebyggande arbetet i fokus, och …

Att tänka på när du planerar anställdas semester

Snart är det dags att planera sommarens semester. Här är några viktiga regler du behöver ha koll på som arbetsgivare. Tvingande och flexibla regler  Semesterlagen innehåller både …

Ska du anställa en ungdom i sommar? Här är tre tips!

Det finns många saker du som arbetsgivare ska tänka på om du ska anställa en ungdom i sommar. Det är en förmån att få bidra till en persons första anställning – men det är viktigt …

Undvik kvarskatt nästa år

Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala …

Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!

Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i …

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade …